Idex Inkluze 4. vydání
Konference Reslipen: 14.2.2024
dosáhněme rovnosti ve vzdělávání
V Brně stejně jako ve většině dalších českých měst, se bohužel potýkáme s problémem, který významně ovlivňuje romskou komunitu – etnickou segregací ve vzdělávání. Tento problém, který je předmětem diskusí již téměř dvě dekády, od doby, kdy Evropský soud pro lidská práva uznal, že Česko diskriminuje romské žáky, zůstává nevyřešený a představuje výzvu pro celou naši společnost.
S cílem přispět k lepšímu pochopení tohoto problému a nalezení účinných řešení, bychom Vás chtěli srdečně pozvat na konferenci Reslipen, která se zaměří na dosažení rovnosti ve vzdělávání. Konference nabídne platformu pro odbornou i veřejnou diskusi, představí nové nápady a přístupy, které by mohly vést k pozitivním změnám.
Zprávy
Výzkum "Absentismus romských dětí v závislosti jaký druh školy navštěvují (2020)"
Komise spouští nový desetiletý plán na podporu Romů v EU
Evropská komise dnes přijala nový desetiletý plán zahrnující návrh doporučení Rady na podporu Romů v EU. Je třeba se zaměřit na sedm klíčových oblastí: rovnost, začlenění, účast, vzdělávání, zaměstnanost, zdravotní péči, a bydlení. Pro každou oblast vytyčila Komise nové cíle a vydala doporučení členským státům ohledně toho, jak jich dosáhnout. Cíle a doporučení poslouží jako důležité nástroje, pomocí nichž bude možné měřit dosažený pokrok a zajistit, aby EU zlepšila poskytování nezbytné podpory, kterou stále mnoho Romů žijících v EU potřebuje.
Místopředsedkyně pro hodnoty a transparentnost Věra Jourová uvedla: "Jednoduše řečeno, za posledních deset let jsme neudělali dost na podporu našich romských spoluobčanů. To je neomluvitelné. Mnozí Romové jsou nadále vystaveni diskriminaci a rasismu. To nelze akceptovat. Dnes navazujeme na úsilí o nápravu této situace s jasnými cíli a obnoveným závazkem dosáhnout v příštím desetiletí skutečné změny."
Komisařka pro rovnost Helena Dalliová dále uvedla: "Má-li se Evropská unie stát skutečnou Unií rovnosti, musíme zajistit pro miliony Romů rovné zacházení, sociální začlenění a možnost účasti na sociálním a politickém životě bez výjimky. Očekáváme, že díky cílům, které jsme dnes vytyčili ve strategickém rámci, dosáhneme do roku 2030 skutečného pokroku v budování takové Evropy, která bude Romy přijímat jako nedílnou součást své rozmanitosti, Evropy, v níž se budou Romové podílet na naší společnosti a kde budou všichni moci přispívat k politickému, sociálnímu a hospodářskému životu v EU a mít z něho prospěch."
Cílem je dosáhnout úplné rovnosti, a proto Komise navrhla minimální cíle pro rok 2030, přičemž vycházela z pokroku dosaženého v předchozím rámci. Jde mimo jiné o to:
- alespoň o polovinu snížit procento Romů, kteří byli vystaveni diskriminaci;
- zdvojnásobit procento Romů, kteří svoji zkušenost s diskriminací ohlásí;
- alespoň o polovinu snížit mezeru chudoby mezi Romy a obecnou populací;
- alespoň o polovinu snížit rozdíl v účasti na předškolním vzdělávání;
- alespoň o polovinu snížit podíl romských dětí, které navštěvují segregované základní školy v členských státech s významnou romskou populací;
- alespoň o polovinu snížit rozdíly v zaměstnanosti a rozdíly v zaměstnanosti žen a mužů;
- alespoň o polovinu snížit rozdíly ve střední délce života;
- alespoň o třetinu snížit rozdíly, pokud jde o deprivaci v oblasti bydlení;
- zajistit, aby alespoň 95 % Romů mělo přístup k vodě z vodovodu.
Máme-li těchto cílů dosáhnout, je důležité, aby členské státy zavedly správné politiky. Komise poskytuje členským státům pokyny a stanovila seznam opatření, která mají přijmout, aby se pokrok na poli rovnosti, začleňování a účasti Romů urychlil. Jedná se například o rozvoj systémů podpory romských obětí diskriminace, osvětové kampaně ve školách, podporu finanční gramotnosti, podporu zaměstnávání Romů ve veřejných institucích a zlepšení přístupu romských žen ke kvalitním lékařským prohlídkám, screeningu a plánovanému rodičovství.
Další kroky
Komise vyzývá členské státy, aby do září 2021 předložily vnitrostátní strategie a každé dva roky podávaly zprávu o jejich provádění. Komise bude sledovat pokrok při plnění cílů pro rok 2030, přičemž bude vycházet z údajů z průzkumů prováděných Agenturou Evropské unie pro základní práva a z příspěvků ze strany občanské společnosti. V polovině období bude rovněž provedeno důkladné celkové hodnocení nového desetiletého plánu.
Souvislosti
Ačkoli v EU došlo k určitým zlepšením, zejména v oblasti vzdělávání, máme ještě daleko k dosažení skutečné rovnosti Romů. Přetrvává marginalizace a mnoho Romů v každodenním životě nadále čelí nepřiměřené diskriminaci, protiromskému smýšlení a socioekonomickému vyloučení.
Nový strategický rámec EU pro Romy je prvním přímým příspěvkem k provádění akčního plánu EU proti rasismu na období 2020-2025 a součástí závazku předsedkyně Ursuly von der Leyenové pro "Unii rovnosti".
Nový strategický rámec EU pro rovnost, začlenění a účast Romů vychází z rámce EU pro vnitrostátní strategie integrace Romů do roku 2020. Navazuje na práci Komise v jiných oblastech, včetně nedávno přijatého akčního plánu EU proti rasismu na období 2020-2025, strategie v oblasti práv obětí a strategie pro rovnost žen a mužů.
Za mnoho oblastí politiky spojených se zlepšováním situace na poli rovnosti, začleňování a účasti Romů v první řadě odpovídají členské státy. EU však hraje důležitou úlohu při poskytování politického vedení, koordinaci opatření členských států, sledování provádění a pokroku, poskytování podpory prostřednictvím fondů EU a při podpoře výměny osvědčených postupů mezi členskými státy.
Prohlášení Evropské komise
Evropský den památky romského holocaustu: Prohlášení předsedkyně Von der Leyen, místopředsedkyně Jourové a komisařky Dalliové
5. září 2017, zveřejnil Mark Greenberg, Tracy Costigan
Před několika měsíci uběhlo deset let od doby, kdy Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku dal za pravdu osmnácti romským dětem, které se soudily s českým státem kvůli diskriminaci ve vzdělávání. Jak se daří rozsudek naplňovat, co se od té doby v Česku změnilo?
Jdeme k zápisu do první třídy
Průvodce zápisem do první třídy má za cíl poskytnout vám praktické informace o procesu zápisu vaší dcery nebo vašeho syna do první třídy.